Úmyslná změna pozice cizího míče

kaqpa

Nováček
Dobrý den / ahoj,

na včerejším turnaji se mi stala velmi zajímavá situace. Po drivu jsem byl o 10m kratší oproti flightu před námi (který byl uprostřed FW) a v prvním cutu. Pán z flightu předemnou nicméně nepokračoval dále směrem k jamce, ale k mému míči. Vytáhl týčko a natýčkoval mi míč (tedy úmyslně změnil pozici cizího míče). Já ke svému míči přišel a nestačil se divit. A co teď? Nevím, jestli mi náhodou nezměnil pozici blíže jamce (na tu vzdálenost to opravdu poznat nešlo), takže kdybych si já úmyslně změnil pozici míče tím, že bych jej sundal z týčka, nevěděl bych, jestli jsem blíže nebo dále k jamce oproti svému drivu. Takže jsem hrál druhou ránu z týčka, tedy jak míč leží. 
V klubovně jsem šel za pánem, co mi míč natýčkoval a ten zapíral a zapíral, že on nic takového neudělal, že má pouze bílá týčka (ne žlutá, na jakém jsem měl míč natýčkovaný), takže žádná domluva s ním - asi se bál trestu (nicméně celý náš flight tu situaci viděl). 
Zašel jsem tedy za rozhodčím a bylo mi sděleno, že jsem si měl míč z týčka sundat. To bych ale úmyslně změnil polohu svého míče bez ohledu na to, jestli bych věděl, zda je míč blíže jamce nebo ne po jeho zahrání - což mi přijde velice nelogické.

Co vy na to?
 

doktordee

Guru fóra
19.jamka:
Představení
WITB
Mé recenze
Míč v klidu se pohnul. Teď řešit kdo a jak dál. V pravidlech to bude někde u toho. Až budu doma najdu víc :)
 

doktordee

Guru fóra
19.jamka:
Představení
WITB
Mé recenze
Tak bych to viděl, při hře na rány, jako vnější vliv. Tedy vrátit na původní místo bez trestu. Tak bych to viděl já.
 

kaqpa

Nováček
1) Na 270m nevidíš původní místo - můžeš jen předpokládat.
2) Tzn. beztresnost pro hráče přede mnou, který úmyslně změnil pozici cizího míče? 
 

JardaK

Guru fóra
Klub
Beřovice
19.jamka:
Představení
Kaqpa : rozumím tomu správně, že tvůj drive skončil 10 za lidmi z flightu před tebou?
 

doktordee

Guru fóra
19.jamka:
Představení
WITB
Mé recenze
Tak když jsi viděl, že je to 10 za a 20 vlevo tak to místo přibližně znáš. Takže to bude to původní. Ve flajtu se shodnete kde to je a odtud hraješ. Ten co to udělal bude bez trestu. Navíc ti pravděpodobně chtěl jen ušetřit čas při hledání ;-)
 

kaqpa

Nováček
Takže když bych, co by hráč turnaje, zahodil komukoliv úmyslně balon (třeba do vody), tak mi to projde bez trestu? V pravidlech jsem nic nenašel, takže asi ano - divné, ne? :)
 

doktordee

Guru fóra
19.jamka:
Představení
WITB
Mé recenze
To už by asi bylo řešeno jako porušení etiky. Ta jsou také součástí pravidel golfu.
 

RazoR

Aktivní člen
19.jamka:
Představení
WITB
Viděl bych to následovně:
1) Hráč to vyřeší následovně - dle 18-1 (míč v klidu se pohne vnějším vlivem) se má míč vrátit zpět na původní místo. Pokud je místo jasně určitelné, tak se míč umístí, pokud není (což je spíše tato možnost, protože na takovou dálku to přesně určit nejde) tak se míč spustí (=dropne :)) co nejblíže místu, kde byl natýčkován (+ platí všechny standardní věci u dropu = tzn. nezakutálí se blíže jamce, dál než na dvě hole, atd...). A hraje beztrestně dál.
Toto by např. platilo i v situaci, kdy by uvedený soutěžící před tebou (předpokládám, že to byla hra na rány) míč např. odnese a celý váš flight na odpališti to viděl. Přijdete na místo, shodnete se kde míč nejspíš byl a dropneš si ho = beztrestně...
Tím, že jsi jednoznačně viděl, že míčem bylo pohnuto, ale následně si hrál míč z uvedené pozice na teečku, jsi se dopustil hry z nesprávného místa (20-7) a měl by jsi za to dostat 2 trestné (pokud jsi tím získal významnou výhodu, tak by teoreticky hrozila až DQ - ale to je na posouzení konkrétní situace rozhodčím)...
2) Uvedený soutěžící, který způsobil pohnutí míčem, je v tomto případě tedy vnější vliv (dle definice v pravidelech golfu). Vzhledem k tomu, že ale hraje stejný turnaj, bylo by potřeba uvedenou situaci probrat na místě, jak to přesně bylo a co se stalo. Každopádně jediným případným trestem by podle mě pro něj bylo porušení etikety dle 33-7 = diskvalifikace. Za uvedené "pouhé natýčkování" bych jej, ale nediskvalifikoval. Předpokládám, že to udělal pro to, že tím chtěl naznačit, že se cítil v ohrožení... Musel by udělat něco závaznějšího ( např. míč natýčkovat a zahrát ho směrem k vám na odpaliště s cílem vás zasáhnout, nadávat vám, chtít se prát apod... :)), ale to už by bylo na konkrétní situaci.
3) Nejsprávnější řešení situace z pohledu hráče (tzn. z tvého pohledu), který si není jistý co dál dělat, je následující:
- vyhledat rozhodčího okamžitě
- pokud se nedá rozhodčí rychle sehnat -> zahrát druhý míč dle pravidla 3-3 (tzn. např. míč z týčka, jak si udělal + dropnout si druhý míč blízko tomu místu a tímto míčem také dohrát jamku). Následně, ještě před odevzdáním scorekarty toto probrat s rozhodčím v klubovně a ten určí, který míč byl hrán v souladu s pravidly (doporučuji si přečíst celé pravidlo 3-3, kde je popsáno jak přesně postupovat)...

Každopádně zajímavá situace :) - rychle jsem nahlédl i do knihy Rozhodnutí a příslušnou situaci jsem tam nenašel. Ale myslím, že výše uvedený postup je +- správně...
 

requo

Guru fóra
Tým 19.jamky
Jméno
Michal
Přijmení
Šatal
Rok ZK
2015
Klub
Hořehledy
HI (HCP)
+- 23
P/L
Pravák
Značka
Ping
Rozhodčí ČGF
III.třída
19.jamka:
Představení
WITB
Mé recenze
Mně na tom není jasné jediné a to je to natýčkování v poli (když pominu vše okolo přes pálení do zad, z druhé strany braní cizího míče). Můžete mi prozradit, proč bych měl si brát cizí míč a natýčkovat ho v poli? Resp. to je skutečně nějaké ustalené golfové "naznačení", že jsem se cítil v ohrožení (jak říká RazoR)?
 

doktordee

Guru fóra
19.jamka:
Představení
WITB
Mé recenze
Nikdy jsem se s tím nesetkal. Ale asi ho chtěl vážně poslat zpátky a pak si to rozmyslel...
 

RazoR

Aktivní člen
19.jamka:
Představení
WITB
Bohužel já jsem se s tím již setkal, hodně let na zpět v mých golfových začátcích - už ani nevím kde přesně to bylo, ale pamatuji si, že jsem zahrál ukrutný šlajz někam do lesa (hrál jsem to hřiště poprvé, takže jsem nevěděl, co tam je a ani mě nenapadlo křičet FORE, protože se viděl jen les)... Byl jsem si jistý, že míč je pryč, ale jen tak pro jistotu jsem vyrazil tím směrem -  a ejhle, byl tam schovaný green nějaké další jamky a na fore greenu natýčkovaný můj míč... A právě odcházející flight se na mě nedíval zrovna kamarádsky... Takže následovaly veliké omluvy a ponaučení pro mě...
 

JardaK

Guru fóra
Klub
Beřovice
19.jamka:
Představení
Tento zvyk (pokud existuje) neznám, ale přijde mi to jako velmi jemné upozornění na nebezpečné chování hráče. Ale míjí se to účinkem, pokud to nikdo nezná a nechápe. Takže asi spíš budu volat rozhodčího v takovém případě. Existuje nějaké pravidlo, podle kterého může rozhodčí jednat/trestat ohrožení flightu přede mnou?

kaqpa: Aby jsi se necítil dotčen, případně téma rozdělím na dvě, ale až budu u pc...
 

RazoR

Aktivní člen
19.jamka:
Představení
WITB
Pouze 33-7 = DQ za hrubé porušení etikety... Ale nebude to lehké rozhodování - pro DQ by tam musel být nejspíš zjevný úmysl někoho trefit, což v 99% případů nebude - hráč hold neodhadl své schopnosti / nezhodnotil všechny okolnosti a takhle to dopadlo. Řešení pomocí domluvy / omluvy to většinou vyřeší. Také by se asi trošku rozdílně posuzovala situace kdy míč padne 80 m za hráče a díky suché a tvrdé FW pak dalších 70 metrů běží a nebo když by přistál přímo mezi puttující flight na greenu...
 

Svacinar

Člen fóra
Myslím že je velký rozdíl v tom někoho ohrozit tím, že to pošlu přímo na ně, anebo když díky kombinaci suprově trefené rány, dobrého odskoku a dalších věcí dojede 10-20-30 m za hráče. Nedávno na turnaji chlap z flightu za náma poslal drive, který si to dojel až k nám na green 4 paru, bylo to asi 350m a skončil metr a půl od tyče :D Asi jsem mu to měl taky natýčkovat, ale tak dobrá rána se často nevidí :)
 

JardaK

Guru fóra
Klub
Beřovice
19.jamka:
Představení
Svacinar: to zcela určitě je rozdíl. Jenže pokud dostaneš takovým míčem přímo do kotníku jako já, bude ti zcela fuk, zda dopadl 5m od tebe nebo předtím 50m běžel a poskakoval...
Osobně se snažím mít aspoň 50m rezervu oproti mému nejdelšímu drivu, který samozřejmě vznikl taky dobrým odrazem a doběhem. Podvědomě čekám od ostatních totéž, nechci se místo soustředění na další ránu pořád ohlížet, kdo hraje za mnou..
 
WebGolf.cz
Velký dík za spolupráci a podporu 19.jamky v roce 2020 patří (více info):
Nahoru Bottom