- Jméno
- Jiří
- Přijmení
- Mareček
- Klub
- Golf Hostivař
- HI (HCP)
- 50,1
8. 1. 2018 - Možná jste si všimli, dal jsem si na Nový rok volno, takže pravidelný mulligan měl pauzu. Věřte mi, že byste ho stejně nechtěli číst. Sotva bych viděl na klávesnici a představa, že bych se navíc přinutil souvisle myslet, je už úplně z říše sci-fi. Zdárně jsme se ale přehoupli do dalšího roku, kalendář běží, v práci už se zase pracuje a i já jsem zpět u svého stroje. Vzhledem k tomu, že v našich končinách je v tomto období poněkud golfově mrtvo a já jsem ten poslední, který by se počítal mezi militantní otužilce či notorické závisláky, abych pochodoval po hřišti, (Čest všem, kteří to dělají!) zaměřil jsem svou pozornost na oblast virtuálního světa. A hle, tiše a téměř bez povšimnutí se na golfových internetech odehrává malá, ale do budoucna možná důležitá revoluce.
Mezi prvními náznaky jsem si všiml rozhořčené diskuze mezi fanoušky mého oblíbeného youtubera Marka Crossfielda. Šlo o to, že firma Taylor Made mu (ne poprvé) odmítla poslat vybavení k recenzi. Nyní se ovšem objevil nový argument. Crossfield totiž podepsal sponzorskou smlouvu s firmou Titleist a Taylor Made se odvolával na to, že recenzent může takto být manipulován a ztratit nezávislý pohled. Podobné úvahy pak vznášeli i někteří fanoušci. Blíží se konec nezávislých golfových youtuberů? Nebo o co vlastně jde? Celé je to totiž ještě trochu jinak. Jak tvrdí Mark Crossfield, sponzorství v tomto případě tkví v podpoře jeho kanálu s ohledem na udržení nestrannosti a původní povahy příspěvků. Titleist jen chce umožnit, aby příspěvky mohly mít lepší produkci, exkluzivnější obsah s tím, že se samozřejmě jeho produkty či loga budou ve videích objevovat.
A právě v tomto spočívá ona nenápadná revoluce. Klasický systém marketingu, kdy jsou sponzorováni profesionální hráči a hlavním médiem reklamy jsou tištěná média a televize, se začíná měnit. Firmy si postupně uvědomují, že kanál na youtube může mít v důsledku větší dopad na prodej produktů a jejich propagaci, než televize. A také se dá daleko snadněji tento dopad měřit a vykazovat. Místo pasivního sledování reklamy, se tu diskutuje, analyzuje, vznikají trendy estetické i technologické. Místo fanouškovského vzoru, kterým byl profík na výslunní, a u kterého se sledovalo co má oblečené či čím hraje, aby jej pak mnoho lidí mělo snahu napodobovat, se objevuje nový vzor vtipného youtubera, který se nebojí říct, že všechny hole jsou v podstatě stejně výkonné, aniž by tím paradoxně ubližoval jejich prodeji. Trend se začíná postupně šířit a nově například další uznávaný youtuber Peter Finch podepsal smlouvu s Adidas. Riziko ztráty nezávislosti je ale v oblasti peněz vždycky, uvidíme, jak se ji podaří udržet pod dohledem internetových fanoušků. Tak zase v pondělí na viděnou a úspěšný rok všem!
Upraveno moderátorem: