Poslední
  • Prohlížíte si 19.jamku jako neregistrovaný uživatel s omezeným přístupem.
    Pro vytvoření nových témat, přístupu do neveřejných částí fóra, možností reakcí atp. se zdarma zaregistrujte nebo se přihlašte.

Článek Golfová etiketa: 10 pravidel, na která hráči zapomínají

requo

Guru fóra
19.jamka
Jméno
Michal
Přijmení
Šatal
Klub
Hořehledy
HI (HCP)
+- 17
Právě jsem publikoval článek: Golfová etiketa: 10 pravidel, na která hráči zapomínají

Golfová etiketa: 10 pravidel, na která hráči zapomínají

Článek  Golfová etiketa: 10 pravidel, na která hráči zapomínají

Golf není jen sportem, ale také společenskou záležitostí, kde vzájemný respekt a správné chování hrají klíčovou roli. Přesto i zkušení hráči občas přehlédnou některé aspekty etikety, které mohou ovlivnit zážitek ostatních. Zde je 10 pravidel, která si zaslouží trochu více pozornosti, včetně...

Diskuse a komentáře k článku vítány.
 
Dovolím si ještě nějaké body přidat:

11. Buďte na startu včas.
✅ Dostavte se na start nejlépe 5 min. před vaším startovním časem.
❌ Pozdní příchod znamená zmatky na startu, zvlášť, když je plné hřiště. Když přijdete o pár minut později, teprve si chystáte věci, poklábosíte s kolegy ve flajtu a rozcvičovat se začnete v době, kdy už má startovat další skupina, zaděláte na pořádný chaos a nevraživost ostatních. Nehledě na zpomalení hry od samého začátku.
Když víte, že nepřijdete včas, zavolejte na recepci a jejím prostřednictvím požádejte maršála (je- li ve službě), aby dění na startu pohlídal a přeorganizoval. Zkušený maršál to jistě dokáže.

12. S alkoholem střídmě nebo raději vůbec ne
✅ Malá dávka není na závadu. Dát si panáčka před startem nebo pivo po devítce utuží soudržnost ve flajtu.
❌ Přemíra alkoholu před hrou a hlavně během ní způsobí, že flajt je pomalý a hlučný. Kazí to radost ze hry ostatním a obtěžuje je to. A také je to zpravidla porušením ustanovení provozního řádu. Hráči mohou být ze hřiště vykázáni.
 
Jenom k té 4..

Mně spíš naopak vadí nucené respektování cest. Jsou hřiště, kde Vás s buggy nepustí skoro ani na fw a celou dobu musíte jezdit podél jamky. Tohle je naprostá herní noční můra, zvlášť když se po hráčích chce dodržování herního času. Nemluvě o tom, že jedeme v buggy 2, jeden je vlevo, druhý vpravo, jeden dál, druhý blíž a neskutečně to zdržuje a člověk ve finále nachodí víc, než kdyby šel pěšky.

Další perla je buggy ohraničená GPS bariérou. Když se nedej bože dostanete do míst, kam s buggy nemůžete a ona přestane jezdit. Právě jste uvízli a musíte vystoupit a buggy si odtlačit do místa, kde se rozjede. Tento koncept jsem nikdy nepochopil a je to jedna z nejhorších vymožeností vůbec. Jednou se mi v Rakousku stalo, že jsme museli doslova tu bugynu zvednout a přenést o metrů vedle, aby se rozjela.. :)
 
Chápu a rozumím, buggy a pravidla kolem nich jsou občas na ránu. Mám podobnou zkušenost ze Španělska – zpravidla jízda podél jamky, můj míček leží vlevo a spoluhráč se vydá na opačnou stranu fairwaye, resp. do rafu (nebo v tom rafu jsem byl já? Všechno popřu!). Na druhou stranu je to skvělý způsob, jak nachodit víc kilometrů než při pěší hře (kecám, štvalo nás to, ale pak jsme si nějak zvykli). A ano když se přidají GPS bariéry, které buggy „uzemní“ na místě, začíná to připomínat občas low-budget verzi rallye Dakar. Však ona nás jednou bude vozit AI... a lidi z toho úplně vynecháme z toho "volantování".

Na druhou stranu myslím, že je potřeba chápat, že místně nastavená pravidla ta pravidla nejsou jen tak pro srandu. Hřiště, která povolí buggy na fairwayi bez omezení, nejen za zhoršených podmínek a typicky minimálně v čechách neukázněných "golfistů" vypadají jako rozježděné závodiště, zvlášť když si někteří hráči myslí, že buggy je off-road a green je jen o něco měkčí dálnice. A když si vzpomenu na některá deštivá hřiště, kde buggy nechávají stopy jako tank, začnu chápat, proč jsou některé cesty a oblasti bez pardonu (se zastavením buggy) tak striktně vymezené. A argumentace, že já bych to nikdy neudělal - v našich podmínkách často neplatí. Když může tam jet jeden, proč by tam nemohli jet všichni a ideálně si zaparkovat až na tom grýnu?

Asi to ale neznamená, že by všechna pravidla musela být rigidní. Třeba by GPS bariéry mohly být méně drastické – místo úplného zastavení by mohla buggy snížit rychlost nebo aspoň zobrazit varování. Nevím, jestli by to fungovalo ale dostatečně. Každopádně i tady se projevuje, že kvůli několika procentům kokotů pak bohužel "trpí" ta slušná většina. Přeci jen, bugynou může napáchat výraznější škodu, než hráč s "vozíkem"/"pěšmo".

Pravidla jsou pravidla – a i když nás občas štvou, většinou mají svůj důvod. A pokud narazíme na něco, co nás opravdu štve, nejlepší řešení je slušně to říct správci hřiště. Kdo ví, třeba se něco změní. Nebo si aspoň příště vyberu hřiště, kde to mají jinak. 😊
 
Upraveno:
Asi to ale neznamená, že by všechna pravidla musela být rigidní. Třeba by GPS bariéry mohly být méně drastické – místo úplného zastavení by mohla buggy snížit rychlost nebo aspoň zobrazit varování. Nevím, jestli by to fungovalo ale dostatečně. Každopádně i tady se projevuje, že kvůli několika procentům kokotů pak bohužel "trpí" ta slušná většina. Přeci jen, bugynou může napáchat výraznější škodu, než hráč s "vozíkem"/"pěšmo".
Bohužel je to přesně tak. Po zkušenosti, co jsou někteří návštěvníci schopni s buginou udělat, jsme také zavedli řadu omezení, která jsou mezi normálními lidmi zcela zbytečná...
 
Asi to ale neznamená, že by všechna pravidla musela být rigidní. Třeba by GPS bariéry mohly být méně drastické – místo úplného zastavení by mohla buggy snížit rychlost nebo aspoň zobrazit varování. Nevím, jestli by to fungovalo ale dostatečně. Každopádně i tady se projevuje, že kvůli několika procentům kokotů pak bohužel "trpí" ta slušná většina. Přeci jen, bugynou může napáchat výraznější škodu, než hráč s "vozíkem"/"pěšmo".
Toto se mi stalo na Kácově, ale tam ti to řekne, že jsi vyjel mimo oblast, ale máš možnost couvat, ne jet dopředu. Takže když bariera tak v tomto režimu.
 
K dnešnímu dni anketa k článku ukazuje tyto výsledky:

anketa.webp

Kdybych si to měl vyhodnotit a seřadit, tak

Nejzásadnější problémy (nad 75 % hlasů) z celkových 22 hlasujících
  1. NEopravené pitchmarky– 20 hlasů (90,9 %)
    • Jasně největší problém, který hráči vnímají jako klíčový pro kvalitu hry a respekt k ostatním. A každý to vidí.
  2. NEuhrabené bunkry– 17 hlasů (77,3 %)
    • Velmi důležitý problém, protože neupravený bunker negativně ovlivňuje podmínky pro další hráče.

Důležité problémy (50–75 % hlasů)

  1. Bezoohledné používání mobilu na hřišti– 14 hlasů (63,6 %)
    • Mobilní telefony jsou rušivým prvkem, hráči si přejí klidné prostředí.
  2. NEhrání ready golfu– 13 hlasů (59,1 %)
    • Tempo hry je pro hráče zásadní, zdržování negativně ovlivňuje všechny.

Středně důležité problémy (25–50 % hlasů)

  1. Hluk spoluhráčů při odpalu/puttu– 11 hlasů (50,0 %)
    • Polovina hráčů považuje hluk za rušivý a očekává ticho během klíčových úderů.
  2. NEohleduplnost k personálu– 11 hlasů (50,0 %)
    • Respekt k zaměstnancům hřiště je považován za důležitý aspekt etikety.
  3. NEvracení divotů– 10 hlasů (45,5 %)
    • Středně důležitý problém, protože divoty na fairwayi ovlivňují hru méně než pitchmarky.

Méně důležité problémy (do 25 % hlasů)

  1. NEdostatečný odstup od hráče na odpališti– 5 hlasů (22,7 %)
    • Problém méně vnímaný jako zásadní, pravděpodobně proto, že ho většina hráčů přirozeně dodržuje.
  2. NErespektování cest a hranic hřiště– 4 hlasy (18,2 %)
    • Hráči to často vnímají jako méně důležité, zvláště pokud se omezení buggy zdržují nebo je hřiště v dobrém stavu.
  3. Zbytečné (dlouhé) zabírání místa na drivingu– 2 hlasy (9,1 %)
    • Nejmenší problém, pravděpodobně kvůli tomu, že tento aspekt hry je méně konfliktní pro většinu z nás.

Celkově tedy byl to jako ve škole při písemce slovně shrnul:
  • Pravidla, která ovlivňují stav hřiště (pitchmarky, bunkry, divoty), jsou pro nás hráče pro požitek nejzásadnější. Poškození hřiště přímo ovlivňuje herní podmínky, což hráči vnímají jako projev neúcty k ostatním.
  • Tempo hry (ready golf) a klid na hřišti (mobilní telefony, hluk) jsou také vysoce ceněny. Všichni chceme rychlou, plynulou a efektivní hru bez zbytečných vyrušení.
  • Zbytečné zabírání místa na drivingu a respektování cest/hranic hřiště jsou vnímány jako méně závažné. Tohle nás obecně zase tolik netrápí. Resp. ne všechny.
  • Ohleduplnost k personálu a klid na odpališti jsou důležité, ale ne klíčové. Považujume to za standardní součást etikety, kterou většinou dodržujeme - ale někdy holt nemáme svůj den.

Hezké. :)
 
Zajímavé - já pořád nemůžu přijít na to, kdo ty pitchmarky dělá. Všem to zjevně vadí, všichni vypichují (prakticky každý řekne že na každém greenu vypíchne 3-4 pitchmarky) a přesto jsou ty greeny po víkendu jak řešeto...
 
Pitchmark vers. divot a jejich vliv na hru.

Dle mého má daleko větší vliv na hru nevrácený divot, než nevypíchnutý pitchmark.
Cizí pitchmark si totiž mohu vypíchnout a opravit (i když je to otravné a může to i zdržovat).
Pokud ale míček zůstane v divotu, tak mám smůlu a můj kontakt s míčkem to může hodně ovlivnit, což má samozřejmě vliv na let míčku.
 
Zajímavé - já pořád nemůžu přijít na to, kdo ty pitchmarky dělá. Všem to zjevně vadí, všichni vypichují (prakticky každý řekne že na každém greenu vypíchne 3-4 pitchmarky) a přesto jsou ty greeny po víkendu jak řešeto...
😟 Při poslední hře jsem jich na osmičce vypíchnul 8. Ale dokaž někomu, že to je on, kdo neopravuje, když ho nevidíš.
 
Dovolím si ještě nějaké body přidat:

11. Buďte na startu včas.
✅ Dostavte se na start nejlépe 5 min. před vaším startovním časem.
❌ Pozdní příchod znamená zmatky na startu, zvlášť, když je plné hřiště. Když přijdete o pár minut později, teprve si chystáte věci, poklábosíte s kolegy ve flajtu a rozcvičovat se začnete v době, kdy už má startovat další skupina, zaděláte na pořádný chaos a nevraživost ostatních. Nehledě na zpomalení hry od samého začátku.
Když víte, že nepřijdete včas, zavolejte na recepci a jejím prostřednictvím požádejte maršála (je- li ve službě), aby dění na startu pohlídal a přeorganizoval. Zkušený maršál to jistě dokáže.

12. S alkoholem střídmě nebo raději vůbec ne
✅ Malá dávka není na závadu. Dát si panáčka před startem nebo pivo po devítce utuží soudržnost ve flajtu.
❌ Přemíra alkoholu před hrou a hlavně během ní způsobí, že flajt je pomalý a hlučný. Kazí to radost ze hry ostatním a obtěžuje je to. A také je to zpravidla porušením ustanovení provozního řádu. Hráči mohou být ze hřiště vykázáni.
K bodu 12 malá poznámka. Já čím víc chlastám, tak jsem tiší a tiší. Střízlivý tu hubu nezavřu. Tak pokud chtějí spoluhráči ve flajtu mít ode mě klid, tak piju zelenou a nebo Tulamorčičku :cool:
 
K bodu 12 malá poznámka. Já čím víc chlastám, tak jsem tiší a tiší. Střízlivý tu hubu nezavřu. Tak pokud chtějí spoluhráči ve flajtu mít ode mě klid, tak piju zelenou a nebo Tulamorčičku :cool:
To mě vyjdou levněji špunty do uší 🤭😂
 
VELKÝ dík za spolupráci a podporu 19.jamky patří těmto Jamkařům a
Ders - software jednoduše DG TIP - reklamní předměty Hezká Hra Golf59 - Custom fitting & building Golf Resort Hořehledy GolfGear - víc než golfový eshop Česká Golfová Asociace Maršálů Obchůdek Vendula - originální barevné veselé obrázky od Venduly Hegerové Samolepky nejen na auto!
Back
Nahoru Bottom