Nové
  • Prohlížíte si 19.jamku jako neregistrovaný uživatel s omezeným přístupem.
    Pro vytvoření nových témat, přístupu do neveřejných částí fóra, možností reakcí atp. se zdarma zaregistrujte nebo se přihlašte.

Jamkovka (lodě)

requo

Guru fóra
19.jamka
Jméno
Michal
Přijmení
Šatal
Klub
Hořehledy
HI (HCP)
+- 17
Sychravý večer, člověk by psa ven nevyhnal a golf hraje jenom @JanKostalCZE a spol, protože jak si nestříkne denně alespoň 18 jamek, má absťák. To my ostatní, když je nečas (s malým "n"), si na chatě zapálíme kamna, uděláme svařák a abychom se rodině družili, hrajeme společenské hry. Leč co dělat, když toho po ruce moc není a nebo se jede třeba vlakem na výlet? Zahrát si lodě a nebo ještě lépe - jejich modifikovanou verzi: JAMKOVKU. :)

jamkovka obr.jpg


---
JAMKOVKA

počet hráčů: 2
potřeby: čtverečkovaný papír, psací tužky
doporučený věk: 6+
cíl hry: zahrát jako první všech devět jamek soupeře

Hra v krátkosti: Každý z hráčů si připraví dvě hrací pole 10x10. Jedno pro sebe, jedno pro soupeřovu devítku. Do svého pole umístí všechny své jamky, soupeř učiní to samé. Jakmile je toto hotovo, hráči se střídají ve svých ranách do soupeřovi devítky - cílem je jako první zasáhnout všech devět jamek soupeře (polí z vyznačenou vlaječkou).

Pravidla hry a příprava:
Jamkovka nemá komplikovaná pravidla. Jedná se o upravená pravidla známé hry Lodě, případně chcete-li námořní bitva, jejíž pravidla najdete např. tady, tady nebo tady.

1. příprava hracího pole - hřiště: oba hráči si připraví dve hrací pole o rozměru 10x10. Svislou osu označí kvůli souřadnicím čísly 1-10, vodorovnou A-J, viz obrázek. Doporučuji si pod ně nakreslit i jednotlivé jamky, tak jak jsou na obrázku, tedy: 2 * 3par, 5 * 4par, 2 * 5par

jamkovka 1.jpg

2. rozložit jamky do svého hracího pole:
  • jamky (ferveje) se nesmí sami sebe nikde dotýkat, ani rohem!
  • jamky (ferveje) se mohou svojí stranou nebo i rohem dotýkat okraje hracího pole (hřiště)
  • je potřeba do svého hracího pole umístit všech devět jamek
  • u jamek typu dogleg (mají zatáčku či dvě) je jedno, kam tu zatáčku zvolíte, tzn. mohou být stejné, obráceně atd. Je potřeba zachovat tvar, ale ne jeho orientaci.
jamkovka 2.jpg

3. přidat jamky
  • do všech umístěných jamek na jejich konec přidejte vlaječku (písmeno P).
  • právě jedna praporková tyč může být umístěna na libovolném okraji dané jamky
jamkovka 3.jpg

4. rozmístit vodu a označit auty
  • 5 x voda: do jednotlivých jamek umístěte 5 x znak vodní překážky (vlnovka) - musí být umístěna pouze na fervejích jednotlivých jamek, tzn. ne tam, kde je praporkova tyč. "Vodu" nemusíte použít.
  • vyznačení autů: čtverečky pole (hřiště), která nesousedí s žádnou jamkou, tzn. mezi autem a jamkou je jeden volný čtvereček - taková pole označíme písmenem "A"
jamkovka 4.jpg jamkovka 5.jpg
* pro názornost zvýrazněna jednotlivá pole barvami - zeleně jamky, modře voda, červeně auty

5. dopít svařák a nalít si nový
:)


Postup hry:
  • hráči se ve hře střídají, první na odpaliště jde hráč s reálně nižším HCP (případně dle domluvy)
  • cílem je trefit jako první devět soupeřových praporkových tyčí (jamek) - tedy není potřeba projít (potopit) celé jamky, jako v lodích
  • hráč zvolí souřadnici soupeřova hřiště, např. A1, soupeř reaguje pravdivě dle svého nákresu jednou z následujících možnosti (hráč si soupeřovo sdělení poznamená do svého plánku soupeřova hřiště):
    • trefena P (praporková tyč/jamka) - soupeř oznámí: jamka je tvoje + 3/4/5 par (doplní kolika par trefená jamka je) + hráč hraje znovu!
    • trefena fervej jamky - soupeř oznámí: fervej 3/4/5 paru (doplní kolika par trefená fervej je) + hráč hraje znovu!
    • trefena Voda jamky (vlnovky) - soupeř oznámí: voda (bez informace kolika par jamka je, přeci jen - trefit vodu je špatný, takže méně info, ale zase je jisté, že je voda v "jamce"), hráč znovu nehraje (trest), hraje soupeř
    • ---
    • trefen raf (oblast mimo ferveje/jamky) - soupeř oznámí: raf ... a hraje soupeř
    • trefen A (Aut) - soupeř oznámí: aut ... a hraje soupeř
  • hráči se ve svých ranách střídají tak dlouho, dokud jeden z hráčů netrefí všech devět jamek (P) soupeřova hřiště :)
A to je vše.

---

Pár tipů z herní praxe: hra je docela rychlá, vyžaduje trochu jiné soustředění, než běžné lodě a dobrou přípravu svého hracího pole. Po přípravě si zkontrolujte, že máte své hřiště doopravdy pečlivě připraveno a že vám žádná jamka nechybí a zároveň, že se nikde nedotýkají. Využívejte vod - sice vám soupeř trefí jamku, ale voda mu přeruší jeho tah, takže máte šanci trefit jeho jamky dříve. Pečlivě si označte auty - je to důležitý herní prvek, který mnohé napoví... ať se pak netrápíte při hře, jestli tam A být má, nebo ne. Ve svém hracím poli si označujte pouze pole, které soupeř trefí, nevyškrtávejte si ve své devítce nic dopředu (dá se pak dobře řešit, co kdo kdy říkal). No a libovolně modifikujte, užijte si hru a pro pořádek: ano, je to hodně zjednodušené. A bunkery tam nejsou, protože se z nich prostě blbě hraje! HEZKOU HRU :)

jamkovka 6.jpg
 
Upraveno:
Hmmm...
Nemel by hrac zacinat z tee 1? Tzn. Protihrac zna prvni ctverecek prvni jamky?
 
Ne ne ne. Jen ať si první tee sám najde! A místo trestných ran za pozdní příchod prostě nemá nárok na zásah čehokoli jiného. Třeba.
 
A možná si psát údery. Vyhrál by ten kdo došel 18 jamek na méně úderů. Místo toho kdo dříve. Byť to pravděpodobně vyjde asi stejně.
 
Hmmm...
Nemel by hrac zacinat z tee 1? Tzn. Protihrac zna prvni ctverecek prvni jamky?

Po x hrách jsme si to nastavili tak jak to je. Jít jamku po Jamce se ukázalo jako příliš zdlouhavé a nezáživné. Ale zkus a klidně to může být vhodná modifikace. Upravuj libovolně. Pokud se ti cokoli osvědčí, dej vědět, doplním do úvodu jako variantu.

Dostal jsem už i dotaz, proč tam jsou auty a jak se liší od rafů: aut má tu vlastnost, že vedle něj není jamka - narozdíl od rafu, má to určitou strategickou formu - jak jí kdo využije, je jen na něm, můžete seskládat jamky tak, že tam aut nebude. Pokud plánujete hřiště s autem - tak vlastně v této hře je to mírná nápověda pro druhého, protože pokud toho vhodně využije, ví, že tam nemá v okolí co dělat - esp. v přímém okolí není jamka.

:)
 
Jamku po jamce nemyslim, ale zacit na nejake.

Proc se to jmenuje jamkovka? Mozna kdyz uz se to tak jmenuje nasledne udelat nejaky system pocitani uderu na jamku tak, aby to slo vyhodnotit jako match play. Napriklad pocet vsech zasahu kolem jamky s tim, ze ty mimo se pocitaji pouze k jedne jamce. Bylo by na hraci, aby na konci vyplnil score kartu, ze ktere by se nasledne vypocitalo vzajemne score ala jamkovka. :D
Cislovani jamek by bylo asi celkem jednoduche a fixni, beztak se to nehraje v poradi. Na hraci pole by si clovek nekreslil praporek, ale pouze by napsal ono cislo, ktere jej reprezentuje.
Edit: ono finalni pocitani score by mohlo zohlednit out a vodu vs raf. Tzn. byly by ve hre i trestne rany.
 
To @jan:

My doma to hrajeme takhle a vyhovuje nám to. Nedávám to sem kvůli tomu, ze bych to chtěl dál vymýšlet a vytvářet jako produkt. Pokud to ostatní inspiruje k vlastní a třeba i lepší alternativně, jedině dobře. Proč Jamkovka? Pojmenoval jsem si to, jak se mi to líbilo a jde o to uhrát dříve všechny jamky. Nesnažil jsem se o žádnou doslovnou přesnost.

Stejně jako u receptu na jídlo: libovolně upravuj a modifikuj pro své potřeby, jak je libo. Když se pak s ostatními tady nebo v jiném DYI vlákně podělíš, alespoň bude více možností :)
 
Upraveno:
Stejne jako u receptu na jídlo:
Tím jsi mi vnuknul rovnou taky jeden upgrade ... hrát to na jedlym papíru, jedlejma barvama a vítěz to pak může všechno sežrat .:up::cool:...
 
To je super, zrovna jsem synka naučil hrát lodě, tak jdeme na golf.
Napadlo mě, že za OUT by měl následovat vyšší trest, tzn. například soupeř hraje 2x za sebou :)
 
To je super, zrovna jsem synka naučil hrát lodě, tak jdeme na golf.
Napadlo mě, že za OUT by měl následovat vyšší trest, tzn. například soupeř hraje 2x za sebou :)
Ono to tak vlastně je. Protože když máš zásah tak hraješ dál. Znovu. U lodí se tuším střídáte pokaždém výstřelu. Ať zasáhneš nebo ne.
 
VELKÝ dík za spolupráci a podporu 19.jamky patří těmto Jamkařům a
Back
Nahoru Bottom